onsdag 23 januari 2013

Blev en miss i vårat dagliga pussel

 Anmäl sökta jobb stod det i min almanacka så det var väl bara att göra det då. På ams kundtjänst gjorde tjejen en matchning och gissa vad...Inte ett jobb som matchade i hela landet och så har det varit nu de senaste gångerna jag ringt in. Förra gången jag var arbetslös ca 5,5 år sedan så sa dom på ams; Nej du, det ser inte bra ut det här. Du har en"gammal" utbildning så den befattningen plockar dom bort nu mer och mer inom barnomsorgen så det finns inga jobb inom den sektorn med din utbil. Du får utbilda dig till nått högre.
Jag hade ju länge tänkt att jag ville utbilda mig till nått annat då, men vad var frågan. Det jag gjorde var att tänka åt motsatt håll mot barnomsorgen och service yrken och då blev det industri. Ok så jag utbildade mig till processtekniker, fick jobb i tre år sen kom varsel och nu är man arbetslös igen. Så idag då när jag ringer in och anmäler jobben jag sökt så avslutar människan så här; Ja du Therese det ser ju inge bra ut på arbetsmarknaden. Du har ju fina meriter men Du har lite för hög utbildning för jobben som finns ute nu. Har du funderat på att plugga till något annat??
Va fan tänkte jag skämtar hon??? Va då för hög utbl??? Sist var den för "låg" så pluggade jag till nått högre och då är det för bra. Ja så pratade vi vidare om det och hon hörde nog att jag inte var så jätte glad.  Nu har jag pluggat både hela kompletta utbildningar där man får en befattning samt massa lösa kurser både inom data och pedagogik mm. Nu är det slut på pluggandet. Jag orkar inte plugga mer. Jag har hittills aldrig fått nå jobb genom arbetsförmedlingen så det är väl bara att fortsätta själv att leta.
Fick ett samtal idag från adecco. Lite roligt orkan inte gå in nå djupare på det nu men jag skrattar lite för mig själv :) Får se vad det blir av det :)
En sväng till kyrkogården blev det idag för att sätta ett födelsedagsljus på svärfars grav. Hans födelse dag idag. Gissar på att han bjuder farfar, Jens och Stig på tårta i himlen idag :)

Nu väntar en och en halv timmes fotbollsträning OCH det visade sig just att jag blev utan bil för att Magnus åkte med Emil på hockey träning. Jag får med andra ord gå upp till skogsbo i - 15 grader :(
Blev en miss i vårat dagliga pussel *suck*
Ja det är väl bara att klä på sig och börja gå.

På återläsande

Inga kommentarer: